FAQ

Vi får hundratals containerförfrågningar varje år. Människor frågar om våra containertransporttjänster, vilka olika typer av containrar vi har till försäljning och om leasing, design och tillverkning av containrar mm. Vi märker dock att många frågor ofta dyker upp igen. Så nedan har vi svarat på några av de vanligaste frågorna om våra tjänster på MC Containers. Om du inte hittar svaret på dina frågor här, så fyll i formuläret nedan så kommer vi tillbaka till dig med svaret ASAP.

FAQ

  • Vad betyder "hanteringsavgift"?

    Varje gång en container flyttas runt på en depå så krävs en lyftkran, oavsett om det är en container för uthyrning eller försäljning. Hanteringsavgiften är en engångskostnad som täcker förflyttningen av containrar på depåområdena. Avgiften gäller endast när du hyr en container eller har en envägs-deal med oss. Vi tar aldrig ut en hanteringsavgift när du köper en container direkt, så det finns inga dolda kostnader.

  • Vad finns det för olika leveransalternativ för containrar?

    Det spelar ingen roll om du köper eller hyr en container; MC Containers kan alltid leverera den till dig. Vi använder en mängd olika leveransalternativ för containrar, inklusive följande:

    • Chassi / CPT (transport betalad till)
    • På mark / DAP (Levereras på plats)
    • FOT DEPOT / FCA (Gratis frakt)

    Chassileverans innebär att din nya, begagnade eller kundanpassade container kommer att levereras till destinationen på ett containerchassi. Men den här tjänsten omfattar dock inte att ta bort den från chassit. Om du väljer att köpa en container, är det ditt ansvar att arrangera en kran eller en annan maskin för att lyfta av den. Detta är den vanligaste containerleveransmetoden i Europa på grund av bättre tillgänglighet av lastbilar och kostnadseffektiva priser.

    Vid markleveranser görs de av en lastbil som kan lasta av containern på marken med egen utrustning. Normalt levereras containrar med hjälp av en sidlastare eller en lastbil försedd med en kran. Standardleveranspriset inkluderar 30-45 min avlastningstid per container och eventuell extra tid faktureras till timpris. Om du inte har en kran som är tillgänglig eller inte kan ordna en så är det här det bästa och enda alternativet för dig.

    FOT DEPOT betyder fri på lastbil i depå. Med denna leveransmetod av container är köparen ansvarig för att arrangera hämtning från den valda containerdepån. Säljaren arrangerar en lyftkran till chassit i containerdepån, så att du inte behöver en kran eller sidlastare för hämtningen.

  • Leasing

    • På mark / DAP (Levereras på plats)
    • FOT DEPOT / FCA (Gratis frakt)

    Chassileverans innebär att din nya, begagnade eller kundanpassade container kommer att levereras till destinationen på ett containerchassi. Men den här tjänsten omfattar dock inte att ta bort den från chassit. Om du väljer att köpa en container, är det ditt ansvar att arrangera en kran eller en annan maskin för att lyfta av den. Detta är den vanligaste containerleveransmetoden i Europa på grund av bättre tillgänglighet av lastbilar och kostnadseffektiva priser.

    Vid markleveranser görs de av en lastbil som kan lasta av containern på marken med egen utrustning. Normalt levereras containrar med hjälp av en sidlastare eller en lastbil försedd med en kran. Standardleveranspriset inkluderar 30-45 min avlastningstid per container och eventuell extra tid faktureras till timpris. Om du inte har en kran som är tillgänglig eller inte kan ordna en så är det här det bästa och enda alternativet för dig.

    FOT DEPOT betyder fri på lastbil i depå. Med denna leveransmetod av container är köparen ansvarig för att arrangera hämtning från den valda containerdepån. Säljaren arrangerar en lyftkran till chassit i containerdepån, så att du inte behöver en kran eller sidlastare för hämtningen.

    Leasing

    Vill du köpa en fraktcontainer, men priset är för högt för din budget? Om du inte kan betala i en enda betalning, så erbjuder vi tillsammans med vår partner en flexibel finansiell hyrtjänst.

    Du har då möjlighet att köpa containrar genom en finansiell leasingplan. Detta möjliggör snabb leverans till låg kapitalinvestering. Denna betalningsform är dock endast möjlig för kunder med ett finskt momsnummer.

    • Snabba hanteringstider och snabb leverans av containrar
    • Prisvärd kreditgivning

    Krav

    För att beställa en fraktcontainer genom vår leasingplan måste beställningen vara minst 500 euro och du måste ha ett finskt momsnummer.

  • Köper du containrar?

    Har du en container som du inte behöver längre? Vi köper kontinuerligt begagnade containrar från både företag och privatpersoner. Var god skicka information om containern, t.ex. ålder, tidigare användning, dimensioner och helst också bilder på containern som är till salu. Om vi tror att vi kan använda din begagnade container, ger vi dig ett erbjudande baserat på vår värdering.

    Kontakta oss:

    Jesse Mattson
    jesse@konttivuokraus.fi
    +49 176 21 247 303

  • Vad är skillnaden mellan fraktcontainrar och förvaringscontainrar?

    • Snabba hanteringstider och snabb leverans av containrar
    • Prisvärd kreditgivning

    Krav

    För att beställa en fraktcontainer genom vår leasingplan måste beställningen vara minst 500 euro och du måste ha ett finskt momsnummer.

     

    Köper du containrar?

    Har du en container som du inte behöver längre? Vi köper kontinuerligt begagnade containrar från både företag och privatpersoner. Var god skicka information om containern, t.ex. ålder, tidigare användning, dimensioner och helst också bilder på containern som är till salu. Om vi tror att vi kan använda din begagnade container, ger vi dig ett erbjudande baserat på vår värdering.

    Kontakta oss:

    Jesse Mattson
    jesse@konttivuokraus.fi
    +49 176 21 247 303

    Vad är skillnaden mellan fraktcontainrar och förvaringscontainrar?

    När vi hänvisar till stålcontainrar talar vi vanligtvis om fraktcontainrar eller förvaringscontainrar. De är mycket lika, men det finns några skillnader.

    En förvaringscontainer är konstruerad och tillverkad uteslutande för förvaringsändamål. Förvaringscontainrar kan inte användas för last, eftersom de inte uppfyller kraven för fraktcontainrar. Materialet som används för att bygga förvaringscontainrar är vanligtvis billigare än fraktcontainrar, vilket huvudsakligen beror på internationella fraktcontainer-kriterier och -standarder.

    En fraktcontainer är konstruerad och byggd speciellt för lastanvändning. I detta fall måste fraktcontainern uppfylla alla stränga internationella containerstandarder och vara certifierad för fraktanvändning. Containrar för frakt är mer hållbara jämfört med standard förvaringscontainrar. Många av de använda och modifierade containrar som säljs är containrar för förvaring, vilket kan bestämmas av CSC-plattan på fraktcontainerdörren, samt märkningen på vardera sidan av den gamla fraktcontainern.

  • Hur lång tid kan en container användas?

    Fraktcontainrar är gjorda av cortenstål. Detta robusta material gör det möjligt för dem att klara extrema förhållanden (vind, vatten, eld, is, salt, sol) och eventuell vårdslös hantering. En fraktbehållare används från 5-14 år för frakt; Därefter släpps de och används för andra ändamål, t.ex. förvaringscontainrar eller modifierade containrar för mat eller kontor.

    Containrar som inte används för frakt är mycket lämpliga att använda som förvaringscontainrar. Om den hanteras väl kan en begagnad fraktcontainer användas för lagring i upp till 10 år. Det är också möjligt att förlänga lagringscontainrars livslängd med regelbundet underhåll, till exempel målning, lappa hål, byta tätningar, fixering av golvet och byte av vridlås etc.

    Nya fraktcontainrar transporteras vanligtvis till Europa från Kina. En ny container kan hålla upp till 30 år om den används för lagring så länge som den är väl omhändertagen.